Nesne Yönelimli Programlama Nedir?
Nesne Yönelimli Programlama, gerçek dünyadaki nesneleri (objects) modelleyen bir programlama paradigmadır. Bu nesneler, veri alanları (attributes) ve bu veri üzerinde işlem yapan metotları (methods) içerir. C# dilinde, sınıflar aracılığıyla nesne yönelimli programlama uygulanır.
Temel Kavramlar:
1. Sınıflar (Classes):
C#'da nesne yönelimli programlamada temel yapı taşıdır.
Özellikleri (property) ve davranışları (method) tanımlayan bir şablondur.
Kod:
class Araba
{
public string Marka;
public string Model;
public void Calistir()
{
Console.WriteLine("Araba çalıştırıldı.");
}
}
Sınıfların örnekleridir.
Bir sınıftan birden çok nesne oluşturulabilir.
Kod:
Araba araba1 = new Araba();
araba1.Marka = "Toyota";
araba1.Model = "Corolla";
araba1.Calistir();
Bir sınıfın başka bir sınıftan türetilmesini sağlar.
Alt sınıf, üst sınıfın özelliklerini ve metotlarını miras alır.
Kod:
class Kamyon : Araba
{
public void YukTasi()
{
Console.WriteLine("Kamyon yük taşıyor.");
}
}
Aynı isimdeki metotların farklı davranışlar sergilemesini sağlar.
Aşırı yükleme (overloading) ve aşırı yazma (overriding) ile gerçekleştirilir.
Uygulama Örnekleri:
Örnek 1: Sınıf ve Nesne Oluşturma
Kod:
class Program
{
static void Main()
{
Araba araba1 = new Araba();
araba1.Marka = "Ford";
araba1.Model = "Focus";
araba1.Calistir();
}
}
Kod:
class Program
{
static void Main()
{
Kamyon kamyon1 = new Kamyon();
kamyon1.Marka = "Volvo";
kamyon1.Model = "VNL";
kamyon1.Calistir();
kamyon1.YukTasi();
}
}